همزمان با ایام دهه فجر، شرکت دانش‌بنیان ژرف‌‌‌اندیشان فناور زیست‌‌بسپار (ZFZ) از 7 محصول جدید خود با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر پیمان صالحی، معاون تجاری­‌سازی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر امیر علی حمیدیه، دبیر ستاد سلول­‌های بنیادی، عباس‌علی کریمی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی و سایر مقامات دولتی رونمایی کرد. از این 7 محصول، 3 محصول در رابطه با کوچک مولکول­‌های شیمیایی و 4 محصول دیگر در رابطه با جوهرهای زیستی مورد استفاده در دستگاه‌­های چاپگر زیستی است.

معرفی محصولات رونمایی شده

ماده MTT یکی از پرمصرف­ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمون سمیت سلولی برای تعیین میزان سمیت سلول­‌های مختلف در آزمایشگاه­‌های زیستی و سلولی است. این ماده که تا پیش از این به عنوان یک ماده مهم همواره به صورت وارداتی در اختیار مراکز پزشکی، بیمارستانی، دانشگاهی و پژوهشگاهی قرار می­گرفت، اکنون به صورت کامل در این شرکت بومی­‌سازی شده است.

ماده دیگر، ترکیب آمینوتیازول است که سالانه بیش از 3 میلیون دلار صرف واردات آن می­‌شود و به عنوان یک ماده حدواسط دارویی بسیار مورد توجه است. این شرکت توانسته است فرایند تولید مشتقات مختلفی از این ماده را بومی­‌سازی نماید.

هم­چنین، ماده کربودی­‌ایمید محلول در آب (EDC)یک ماده شیمیایی بسیار پراستفاده در صنایع پزشکی، شیمی و بیوتکنولوژی است که برای اتصال مولکول­‌های زیستی از جمله پروتئین­‌ها، پلیمر­ها و داروها به سطح یک بستر یا یک داربست استفاده می­‌شود. فرایند بومی­‌سازی این ماده نیز با موفقیت در شرکت پایان یافته است و به زودی منتظر ورود این محصول به بازار خواهیم بود.

چهار محصول جوهر زیستی این شرکت که با هدف ایجاد یک بستر کشت برای سلول­‌های مختلف، مطالعه برهم­کنش میان سلول­‌ها و ماتریس پلیمری و جایگزین بخش­‌های آسیب‌­دیده بافت­های بدن رونمایی شدند، نیز از جمله محصولات مهم در زمینه مهندسی بافت محسوب می­‌شوند. قیمت این محصولات حدود 30-20 درصد مشابه محصول خارجی است. این مواد به عنوان موادی هوشمند که توانایی تشکیل ساختارهای ژل­‌شونده را در حضور نور فرابنفش دارند، به عنوان ماده اولیه (جوهر زیستی) چاپگرهای زیستی مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

لینک خبر: yun.ir/cktfj7

نوشتهٔ پیشین
همکاری شرکت با بنیاد ملی نخبگان در قالب طرح شهید احمدی روشن
نوشتهٔ بعدی
بومی‌سازی فرایند ساخت ماده تیازولیل بلو تترازولیوم برمید (MTT)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست