به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌‌های سلول‌های بنیادی، شرکت دانش‌بنیان ژرف‌اندیشان فناور زیست‌بسپار از شرکت‌های مورد حمایت ستاد، موفق به ساخت ماده تیازولیل بلو تترازولیوم برمید (MTT) یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمون سمیت سلولی برای تعیین میزان سمیت سلول‌های مختلف در آزمایشگاه‌های زیستی و سلولی گردید.

ماده تیازولیل بلو تترازولیوم برمید یا همان  ،MTTیک پودر زرد رنگ برپایه نمک تترازولیوم است که در تماس با سلول‌های جانداران، وارد اندامک میتوکندری شده و پس از واکنش با آنزیم‌های میتوکندریایی به کریستال‌های نامحلول در آب با رنگ بنفش تبدیل می‌شود. غلظت این ماده بنفش رنگ می‌تواند نشانگر تعداد سلول‌ها باشد. در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، از این ماده می‌توان برای تعیین تعداد سلول‌های یک بافت مشخص مثلا بافت سرطانی و تاثیر یک داروی مشخص برای از بین بردن آن سلول‌ها استفاده کرد. هم‌چنین، در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو، و اداره تجهیزات پزشکی از این ماده برای تعیین میزان سمیت یا سلول سازگاری یک دارو یا تجهیز پزشکی استفاده می‌شود.

این ماده که تا پیش از این به عنوان یک ماده مهم همواره به صورت وارداتی در اختیار مراکز پزشکی، بیمارستانی، دانشگاهی و پژوهشگاهی قرار می‌گرفت، اکنون به صورت کامل در شرکت دانش بنیان ژرف‌اندیشان فناور زیست ‌بسپار بومی‌‌سازی شده است و برای نخستین بار به عنوان یک محصول ایرانی در دسترس پژوهشگران و اساتید محترم قرار می‌گیرد. این محصول که از نظر کیفیت با محصول شرکت‌های مطرح آمریکایی رقابت می‌کند، با قیمتی بسیار مناسب و پایین‌تر از محصول خارجی به فروش می‌رسد. دشواری و پیچیدگی ساخت این ماده در طی چندین مرحله واکنش شیمیایی موجب افزایش قیمت به همراه ارزش افزوده بالاتر شده است. علاوه بر این با توجه به اهمیت استفاده از این ماده در زمینه‌های مختلف برای سنجش سمیت سلولی و وسعت کاربرد این محصول را به یک ماده استراتژیک تبدیل کرده است.

لینک خبر: stemcell.isti.ir/ZXVq

نوشتهٔ پیشین
رونمایی از محصولات دارویی نوآورانه و پرکاربرد
نوشتهٔ بعدی
Improving Anti-Hemolytic, Antibacterial and Wound Healing Properties of Alginate Fibrous Wound Dressings by Exchanging Counter-Cation for Infected Full-Thickness Skin Wounds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست